Sök:

Sökresultat:

443 Uppsatser om Religiös retorik - Sida 1 av 30

Har storleken betydelse? : Om att kombinera text och bild i reklamannonser

FramgÄngsfaktorer för svenska tillverkningsföretag att lyckas i Ryssland..

Med "ansvar" som mÄl, medel och sjÀlvbild : Retoriseringen av ?ansvar? i svensk, politisk retorik 1991?2013

En undersökning över hur ordet "ansvar" anvÀnts i svensk politik 1991-2013 och den förÀndring ordet genomgÄtt i avsende pÄ argumentativ funktionalitet under Fredrik Reinfeldts tid som statsminister..

Argumentationsstrategier : En komparativ studie av logik, dialektiek, retorik och eristik

Den hÀr uppsatsen undersöker förhÄllandet mellan logik, dialektik, retorik och eristik och Àmnar skapa en översiktbild av de olika argumentationsteorierna genom ett konceptuellt ramverk som bestÄr av argumentationsstrategier, -taktiker och ?tekniker. Det konceptuella ramverket testas genom denna uppsats och samtidigt som den undersöker teorierna sÄ testar teorierna det konceptuella ramverkets funktion. Uppsatsen pÄvisar det relationskontinuum som de olika teorierna har till varandra sett utifrÄn pÄverkans grad och förhÄllningssÀtt samtidigt som uppsatsen utvecklar ett nytt sÀtt att jÀmföra argumentationsteorier pÄ. Uppsatsen Àr av normativ karaktÀr och argumentationsteorierna dÀrefter.Nyckelbegrepp: logik, dialektik, retorik, eristik, strategi, taktik, teknik.

LÀrares retorik i klassrummet - Hur lÀrares egenskaper kan synliggöras med retoriska begrepp

Syftet med det hÀr arbetet Àr att, genom elevintervjuer och klassrumsobservationer, ta reda pÄ vad som kan göra en lÀrare bra. Vi har intervjuat sex elever om vilka egenskaper som de tycker att en bra lÀrare ska ha och vilka egenskaper deras bÀsta lÀrare har. DÀrefter har vi observerat tvÄ lÀrare och försökt synliggöra deras egenskaper med retoriska begrepp. Vi har i huvudsak utgÄtt frÄn den klassiska retorikens begreppsapparat dÄ vi analyserat vÄra intervjuer och observationer. Utöver klassisk retorik har vi studerat litteratur som rör modern retorik samt retorik i en pedagogisk kontext.

Den outforskade retoriken i tv-spel : analys av retoriken i Uncharted 2 och en jÀmförande studie med den muntliga kulturens sÀrdrag

Uppsatsen handlar om retoriken i tv-spel. I tv-spelsforskningen pÄgÄr en debatt mellan ludologin och narratologin dÀr ludologin menar att spel ska ses som spel och inget annat ? exempelvis som en fotbollsmatch dÀr spelet sjÀlvt Àr det huvudsakliga innehÄllet och dÀr ingen frÄgar efter ytterligare mening. Narratologin menar att spel i grunden Àr berÀttande eller bÀr pÄ berÀttande drag ? att en fotbollsmatch följer en överskÄdlig dramaturgi och berÀttande mönster.

Hillary Rodham Clinton - En polariserande kvinna : En studie av genus i retoriken & retoriken i genus

Uppsatsen undersöker huruvida Hillary Rodham Clinton förkvinnligat sitt retoriska tillvÀgagÄngssÀtt eller om hennes retorik passar bÀttre in i den manliga senatorsrollen. Med hjÀlp av klusteranalys och neo-aristotelisk analysmetod, görs en jÀmförande analys för att söka efter skillnader och likheter i Clintons retoriska tillvÀgagÄngssÀtt. Materialet bestÄr av tvÄ tal som hölls vid det demokratiska konventet; 1996 (i egenskap av first lady) och 2008 (i egenskap av senator). Resultatet diskuteras sedan utifrÄn det genusrelaterade begreppet double bind. Analysresultatet visar pÄ en utveckling i Clintons retorik, som generat ett stÀrkt primÀrt ethos.

Att skapa en motstÄndare : Bruket av negativ valretorik inför riksdagsvalet 2014

Uppsatsen undersöker negativ valretorik i nÄgra utvalda valkampanjer frÄn Nya moderaterna och Alliansen. Materialet bestÄr av tre valkampanjer, tvÄ frÄn Nya moderaterna och en frÄn Alliansen. Samtliga kÀnnetecknas av anvÀndandet av negativ valretorik. De metoder och analyser som anvÀnds Àr topikanalys, pragma-dialektisk argumentationsanalys, stilanalys och visuell retorik. Syftet med uppsatsen Àr att genom dessa metoder analysera valkampanjerna för att se hur negativ valretorik anvÀnds som en retorisk strategi.  .

Retorik utan vetenskaplig grund : en granskning av de konsekvenser som följer av kravet pÄ retorikkunskaper i svenskÀmnets nya kursplaner

Syftet med denna undersökning Àr att reda ut den syn pÄ retorik som ligger bakom Äterinförandet av retorik i svenskÀmnet pÄ gymnasiet. I och med gymnasiereformen Gy 2011 har nya kursplaner i svenska implementerats. Bland nyheterna finns bl.a. en fordran att eleverna skall lÀra sig den retoriska arbetsprocessen och anvÀnda den för att framföra intressanta och övertygande skriftliga och muntliga framstÀllningar som tar hÀnsyn till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Dessutom ska de elever som lÀser Svenska 3 kunna anvÀnda den retoriska arbetsprocessen som ett redskap för analys.

KlÀdbranschens retoriska strategier ? Att skapa trovÀrdighet i hÄllbarhetsrapporter

Syftet med studien a?r att med utga?ngspunkt i tre svenska konfektionsfo?retags ha?llbarhetsrapporter underso?ka pa? vilket sa?tt retorik anva?nds fo?r att framsta?lla trova?rdighet. Uppsatsen har ocksa? fo?r avsikt att i detta avseende ja?mfo?ra de olika fo?retagens rapporter och identifiera om och i sa? fall vilka skillnader och likheter som ryms i deras retorik. Metoden som anvÀnds Àr kvalitativ fallstudie da?r det tilla?mpas en retorikanalys av ha?llbarhetsrapporter.

KLASSISK RETORIK I REKLAM : en analys av reklambilder för whiskey

I uppsatsen behandlas tre reklambilder för whiskey utifrÄn teorier om klassisk retorik, visuell retorik och semiotik. Hypotesen för whiskeyn och dess reklam Àr att avsÀndaren mÄste övertyga betraktaren om att ÄsidosÀtta en viss typ av negativa associationer som finns i samband med alkohol för att den ska fÄ en önskad effekt. I uppsatsen undersöks begreppen ethos, logos och pathos i samband med bildernas retoriska utgÄngspunkter. HÀr hÀvdas att det finns mönster eller olika strategier och tendenser i bildernas uttryck. Dessa mönster Àr intressanta eftersom de positionerar whiskeyn som produkt och övertygar betraktaren om hur whiskey ska uppfattas. Retorikens utveckling beskrivs tillsammans med semiotiken och en analys presenteras i en avslutande del inspirerad av Bo Renbergs modell för retorikanalys. Generellt framhÄller författaren att reklambilderna byggs upp pÄ ett liknande sÀtt eftersom de tillhör samma produktkategori. Denna kategori distanserar sig i sitt budskap frÄn andra typer av alkohol..

Cv-retorik : Du Àr tvÄ sidor

Hur fÄr du ner ditt liv och din personlighet pÄ tvÄ sidor? Och hur vÀl fungerar detta system? I denna uppsats genreanalyseras 40 olika cv:n, rekryterare intervjuas och rÄd frÄn cv-experter kritiseras. Om du Àr intresserad av arbetsmarknaden, vill forska inom omrÄdet eller bara fÄ inspiration till ditt cv, hoppas jag att denna uppsats ge dig inspiration..

Rysslands officiella retorik i kampen mot terrorism : en analys av president Putins terroristretorik

Denna undersökning presenterar och analyserar president Putins retorik i kampen mot terrorism i anslutning tillterrordÄden 11 september, 2001 i USA och gisslandramat i Moskva ett drygt Är senare.Undersökningen tar sin utgÄngspunkt i den ryska terroristdefinition och de principer för kampen mot terrorismensom framgÄr av den ryska sÀkerhetsdoktrinen frÄn 2000 samt terroristlagen frÄn 1998. UndersökningensförhÄllningssÀtt till den ryska terrorismen Àr det som formulerats av Ekaterina Stepanova. I undersökningenutnyttjas de teoretiska perspektiven realism- och liberalism för att fördjupa analysen av Putins retorik.Analysen visar att det officiella ryska förhÄllningssÀttet till kampen mot terrorism har förÀndrats efter den 11september. Putin har utvecklat en retorik som regelmÀssigt söker att utöka det internationella samarbetet pÄterroristbekÀmpningens omrÄde. De ÄtgÀrder som lyfts fram Àr bÄde i det korta tidsperspektivet att förnekaterrororganisationer deras möjligheter till finansiering och tillgÄng till fristÀder men Àven lÄngsiktiga ÄtgÀrder somverkar för att förhindra terrorismens uppkomst genom en rÀttvisare fördelningspolitik.Detta pÄtagligt liberalt prÀglade budskap fÄr dock initialt i de omedelbara kommentarerna efter terrordÄden stÄtillbaka för en tydligare realistiskt fÀrgad retorik dÀr militÀr makt intar en central plats i reaktionen..

Rysk Politisk Retorik - En deskriptiv analys av politiska tal av Putin och Zjirinovskij

MÄlet med uppsatsen har varit att analysera tal av de framstÄende ryska politikerna Putin ochZjirinovskij. Det Àr en deskriptiv uppsats som observerar och analyserar de lexikala, syntaktiska, stilistiska och pragmatiska aspekterna hos dessa tvÄ politikers tal, med sÀrskild hÀnsyn till det persuasiva, bedrÀgliga och manipulativa. En stor del av detta har varit att titta pÄ de retoriska grepp de anvÀnder sig av, och klassificera dem. I andra kapitlet tar jag upp materialval och metod, med en kort redogörelse för grunderna till valen. Sedan gör jag en kortfattad genomgÄng av vÀstvÀrldens retorik, fram till idag och visar pÄ vart inom detta breda fÀlt den politisk retorik i detta arbete skall infogas.

Med tiden pÄ sin sida : Narratologi, retorik, och moral i Julian Barnes The sense of an Ending

Jag vill i den hÀr uppsatsen lyfta fram olika berÀttartekniska aspekter i romanen, och visa hur dessa samverkar med varandra samt ger extra dimensioner till idéinnehÄllet. För att uppnÄ det vill jag anvÀnda mig av flera ingÄngar ? sÄvÀl narratologiska som retoriska ? för att pÄ det viset framhÀva flera olika effekter..

Retoriska uttryck i Unicef Sveriges kampanjfilmer 2013

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur en bistÄndsorganisation anvÀnder sig av retoriska grepp för att övertyga sina mottagare genom kampanjfilmer. Den hÀr studien Àr relevant för att kunna förstÄ hur bistÄndsorganisationer pÄverkar mottagarna av kampanjfilmer. I den hÀr studien har Unicef Sverige varit studieobjektet och de Àr en av Sveriges största bistÄndsorganisationer och en organisation som regelbundet visas i media.De teorier som Àr relevanta i den hÀr studien Àr retorik och retoriska inriktningar pÄ exempelvismarknadsretorik och visuell retorik. HuvudfrÄgestÀllningen i studien Àr att se pÄ vilket sÀtt Unicef Sverige anvÀnder sig av retorik i sina kampanjfilmer för att övertyga mÀnniskor att bli givare. DelfrÄgor i studien Àr att undersöka, vilka Àr de marknadsretoriska begrepp och medel som Unicef Sverige anvÀnder i kampanjfilmer för att övertyga sina mottagare samt pÄ vilka sÀtt anvÀnder sig Unicef Sverige av visuell retorik i sina kampanjfilmer.I studien har tvÄ kvalitativa innehÄllsanalyser utförts pÄ tre till fem filmer i utvalda filmkategorier.

1 NĂ€sta sida ->